سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 مناسبتها - ...‍ تا ملـکـــوت


شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن ...

شنبه 86 شهریور 17 ساعت 1:49 عصر

 

آخرین روزهای ماه شعبان رو پشت سر میذاریم، کم کم عطر ماه رمضان هم مشامها رو می نوازه! در روایتی از امیرالمومنین نقل شده که فرمودن : " نگوئید "رمضان" ، زیرا شما نمی دانید که رمضان چیست! و هرکس چنین گوید ، باید تصدّق بدهد و به کفاره ی آن ، روزه بگیرد ولکن بگوئید "ماه رمضان" همچنان که خدای تعالی فرمود "شهر رمضان" "
می دونین که ماه رمضان به ماه میهمانی خدا معروفه.تا حالا به اینکه چرا خدا گرسنگی رو برای پذیرایی از مهمونهاش انتخاب کرده ، فکر کردین؟ بزرگان میگن نعمتی بهتر و بالاتر از نعمت معرفت و قرب و لقاء نیست و گرسنگی از نزدیک ترین اسباب اونهاست.














روزه تکلــــیف نیست، تشـــریفی است که باعث
شکرگزاری ماست و خدا با واجب کردنش منتّی بر ما گذاشته تا به "دار وصال" برسیم و از اون لذت ببریم! بعضی ها تا به این ماه نزدیک میشن کلی ذوق میکنن که میتونن یه جورایی خودشون رو با خدا گره بزنن!
اما یه سری هم هستن که... ،
شاید به نظرشون نخوردن، بلای جونشون میشه!!! در جواب اونها بهتره اینطور بگم که ، پیامبر (ص) فرمودن :
" آسانترین چیزی که خدا بر روزه دار واجب ساخته است،
خوردن و نیاشامیدن است. "
اصلِ کاری همون گناه نکردنه!اگر حقیقت روزه رو بدونیم و درجات و حکمت واجب شدنش رو بشناسیم ، به ناچار! از هر نافرمانی و ارتکاب حرامی دوری می کنیم تا حتما روزمون قبول باشه وگرنه باید مواخذه شیم! چون طبق اخبار و مستندات غیبت، دروغ، دشنام، ظلم، نگاه پس از نگاه به نامحرم و... هر گناه دیگه ای سبب باطل شدن روزه میشه.
در روایات خیلی به نماز شب خوندن تاکید شده ، و اینکه  اگر میتونین هرشب رو نماز شب بخونین، نمی تونین هفته ای یکبار، یا نه ماهی یکبار و لااقل در عمرتون یکبار نماز شب بخونین که خیلی هم ثواب داره ...
" ومن اللیل فتهجد به نافله لک عسی أن یبعثک ربک مقاما محمودا "
" و پاسی از شب را زنده بدار که نافله ای مخصوص تو است،که  پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند _ سوره اسرا آیه ی 79 "

 و در آیات 2 تا 6 سوره ی مزمل  :


"شب را جز اندکی، (به عبادت) برخیز  2 / 
 نیمی از آن را ، یا اندکی از آن بکاه  3 /
 یا بر آن (نیمه) بیفزای و قرآن را شمرده و با تأمل بخوان 4 /
 همانا ما به زودی بر تو گفتاری گران القا خواهیم کرد 5 /
 مسلماً پدیده ی شب (خیزی) دارای استحکام بیشتر
 و ذکر و قرائت (در آن) استوارتر است 6 /"



همینطور خیلی امر به تلاوت قرآن شده خصوصا با تدبّر در اون!
( در مورد چطور قرآن خوندن هم توی وبلاگ قبلیم یه حرفایی زدم، که اینجا از اونها صرف نظر میکنم، فقط این رو بگم که روی هر آیه ای که می خونین، فکر کنین و سر سری از سوره ها نگذرین که علت اصلی ثواب تلاوت قرآن تفکر در آیاته نه روخوانی صِرف! ) در این ماه عزیز حتما ساعاتی رو باید برای سحری بیدار بمونیم، بهتره این ساعات رو غنیمت بدونیم و به سفارشات ائمه عمل کنیم!  تو همین لحظاته که خدا بیشتر منتظر ماست!

در ضمن دعا فراموشتون نشه...


نوشته شده توسط : مشکات

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   6   7   8   9   10      >